Αξιολόγηση του Εκπ/κου Έργου και του Έργου Των Εκπαιδευτικών;;;

 

 

Με ένα ερωτηματολόγιο , που ζητήθηκε να απαντηθεί ανώνυμα , το υπουργείο παιδείας ζητά να νομιμοποιήσουν οι εκπ/κοι προειλημμένες αποφάσεις.

Πρόκειται για ένα ερωτηματολόγιο που ανακυκλώνει συνεχώς την ήδη ληφθείσα απόφαση και που δίνει δύο επιλογές:

-συμφωνείς και απαντάς .

-διαφωνείς και δεν απαντάς καθόλου.

Θα προσπαθήσω να αποδομήσω και να αποκαλύψω τη σκέψη των συντακτών του ερωτηματολογίου και να καταδείξω το μέλλον της εκπαίδευσης (μαθητών – εκπαιδευτικών).

Ερώτηση 1η:

α)Αν δεν κάνω λάθος το Σύνταγμα θεωρεί ότι ”Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους” (άρθρο 15).

Η κυβέρνηση λοιπόν αναλαμβάνει να εφαρμόσει τις προεκλογικές δεσμεύσεις προς τους πολίτες και να τις υλοποιήσει , εφαρμόζοντας το πολιτικό της πρόγραμμα.

Προς τί λοιπόν η αξιολόγηση δομών , υπηρεσιών , υποδομών , χρηματοδότησης , προγραμμάτων σπουδών , βιβλίων , επιμόρφωσης , όταν αυτά αποτελούν απόλυτη εφαρμογή των κομματικών – κυβερνητικών επιλογών;

Το εκπαιδευτικό σύστημα αποτελεί τμήμα του προγράμματος της εκάστοτε κυβερνητικής πλειοψηφίας και τον σημαντικότερο λόγο που οι πολίτες ψηφίζουν ή όχι ένα κόμμα ως κυβέρνηση.

Να αξιολογήσουμε δηλαδή , στη συγκεκριμένη περίπτωση την οικονομική και εκπαιδευτική πολιτική , αφού το κόμμα γίνει κυβέρνηση και αποσπάσει τη στήριξη της πλειοψηφίας του λαού;

Να αξιολογήσουμε τις δομές που κατά παράδοση και συνταγματική επιταγή αποτελούν δικαιοδοσία της ηγεσίας του υπουργείου παιδείας; (αν τις θεωρούν άχρηστες ας τις καταργήσουν – αλλάξουν)

Να αξιολογήσουμε τις δομές και τις υπηρεσίες, όταν αυτές βρίσκονται σε άμεση συνάρτηση με την οικονομική κατάσταση της χώρας; (πείτε ότι τις αξιολογούμε αρνητικά…ε, και;τι μπορεί να γίνει κάτω από την παρούσα οικονομική συγκυρία;εξάλλου δεν αποτελούν κεντρική πολιτική επιλογή του υπουργείου;γι’αυτό δεν ψηφίζουμε και αξιολογούμε με την ψήφο μας τα εκάστοτε κυβερνητικά προγράμματα; )

Να αξιολογηθούν τα βιβλία και η επιμόρφωση ζητά … το ερωτηματολόγιο. Δεν αξιολογούνται από τις επιτροπές των υπουργείων μέχρι σήμερα;

β) Ρωτά αν πρέπει να αξιολογηθούν τα στελέχη της εκπαίδευσης.

Δεν αξιολογούνται σήμερα οι περιφερειακοί διευθυντές , οι προιστάμενοι εκπαίδευσης , οι διευθυντές των σχολείων ;

Ή μήπως όχι και ορίζονται με βάση την κομματική τους τοποθέτηση ;

γ) Να αξιολογηθεί η σχολική μονάδα ;

Ως τι θα αξιολογηθεί ; ως κτήριο , ως εκπαιδευτική κυψέλη ή ως προς την εύρυθμη λειτουργία της ;

Τα κτήρια είναι δεδομένα (σχεδόν όλα ακατάλληλα ) , η εκπαιδευτική λειτουργία της μονάδας είναι δεδομένη (από τα ασφυκτικά προγράμματα σπουδών ) και η εύρυθμη λειτουργία της καθορίζεται από το ωράριο λειτουργίας και το σύστημα ανάθεσης καθηκόντων , που τηρούνται με θρησκευτική ευλάβεια σε όλα τα σχολεία.

δ) Να αξιολογηθεί ο εκπαιδευτικός ; (μόνο αυτός έμεινε , όλα τα άλλα είναι ευθύνη και πολιτική επιλογή του υπουργείου – κράτους ).

Μόνο αυτό τους ξέφυγε από τον απόλυτο έλεγχο και αυτό προσπαθούν  να ελέγξουν. Ξεχνούν όμως κάτι : Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συντελείται καθημερινά από τους μαθητές και τους συναδέλφους του , όσο για την επιστημονική του επάρκεια υπεύθυνο είναι το παν/μιο , που του έδωσε πτυχίο επιστήμονα.

(Τυχόν πειθαρχικά παραπτώματα είναι αρμόδια να τα χειριστούν τα όργανα που ορίζει η ίδια η κυβέρνηση , με τους νομους που ψηφίζει … )

Ερώτηση 2η :

Αναφέρει ως αναγκαίες κάποιες από τις παρακάτω μορφές αξιολόγησης  :

α) μιλά για εξωτερική αξιολόγηση φορέων , ατόμων και εμπειρογνωμόνων που δεν έχουν υπηρεσιακή σχέση με τον αξιολογούμενο φορέα ή άτομο.

Δηλαδή άτομα χωρίς σχέση ή μήπως με κάποιου είδους σχέση θα αξιολογούν τι;

Αν το υπουργείο και οι υπηρεσίες του κάνουν καλά την δουλειά που πρέπει να κάνουν αυτό δε το αξιολογεί ο λαός στις εκλογές ;

Μήπως θα αξιολογούν τα στελέχη της εκπ/σης και τα κτήρια ;(και αυτό δεν αποτελεί ευθύνη του υπουργείου; )

Μήπως θα αξιολογούν αποκλειστικά τους εκπ/κούς ;

Και με βάση ποια κριτήρια ; ως εμφάνιση ; (ο Πάγκαλος είχε σχολιάσει και ζητήσει τη διόρθωση της εξωτερικής εμφάνισης των εκπ/κών ,μιλώντας για αξύριστους και ακατάλληλα ντυμένους! ) ,ως γνώση ; (τι επιστήμονες παράγουν τα παν/μια ; ) ως μεταδοτικότητα και παιδαγωγική συμπεριφορά ; (θα μπουν στη τάξη , οι αξιολογητές για ένα τετράμηνο ή ένα τρίμηνο ,για να αποχτήσουν σαφή άποψη και αντίληψη του έργου του δασκάλου; )

β) Μιλάει για εσωτερική αξιολόγηση …

Δεν το συζητώ καθόλου γιατί είναι σίγουρο οτι θα καταλήξει σε ΚΟΜΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ!

γ) Μιλά για αυτοαξιολόγηση…

Αυτό προυποθέτει αυτογνωσία και απόλυτη εντιμότητα , που όσο και να τα επιθυμούμε , δεν τα συναντούμε παρά σε ελάχιστο αριθμό ανθρώπων.

Ερώτηση 3η :

Ρωτά αν η αξιολόγηση πρέπει να συνδέεται :

α) με την βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου.

Τότε τι ρόλο παίζουν τα περιβόητα και αυστηρότατα προγράμματα σπουδών ;

Αυτοί που προτείνουν την εκάστοτε αλλαγή ή τροποποίηση του εκπ/κου συστήματος το κάνουν θεωρητικά μόνο ή τόσο πρόχειρα ;

Ποιος είναι ο ρόλος της ψήφου του λαού , πάλι , για το εκπ/κό πρόγραμμα που παρουσιάζει το κάθε κόμμα ;

β) Η βελτίωση της ποιότητας του εκπ/κού έργου της κάθε σχολικής μονάδας δεν είναι άμεσα συνδεδεμένη με τις υλικοτεχνικές υποδομές ( που είναι ευθύνη του υπουργείου ) ; δεν είναι συνδεδεμένη με τα προγράμματα σπουδών ; με τα βιβλία ; με την κοινωνική – οικονομική κατάσταση των διδασκόντων και των διδασκομένων; αυτά πώς θα τα αξιολογήσουν και πως θα τα αντιμετωπίσουν ;

γ) μιλά για βελτίωση , ενίσχυση και επαγγελματική ανάπτυξη εκπ/κών και στελεχών εκπ/σης.

Αυτό υποτίθεται το είχαν αντιμετωπίσει από το υπουργείο όταν έθεσαν την διαδικασία της επιμόρφωσης των εκπ/κών ως πρωταρχικό και τελικό στόχο. Αλήθεια , προχώρησε ποτέ το υπουργείο ( όλες οι κυβερνήσεις ) σε πραγματική – πρακτική – αποτελεσματική επιμόρφωση των εκπ/κών ; και αν όχι γιατί; …

δ) μιλά για ανάδειξη καλών πρακτικών…

Ο όρος ”καλές πρακτικές” δεν αποτελεί ποτέ στατικό όρο. Αυτό που είναι καλή πρακτική σήμερα , σίγουρα θα είναι ελλιπής πρακτική αύριο. Ξέρουμε πολύ καλά ότι το σύστημα δεν έχει την ευελιξία να αναπροσαρμόζει σε πραγματικό χρόνο τις έννοιες και τις πρακτικές που θεωρούνται ξεπερασμένες εκ των πραγμάτων.

Πολύ φοβάμαι πως ο όρος καλές πρακτικές θα αποτελέσει ευαγγέλιο και θέσφατο που θα καταδικάσει την εκπ/ση σε στασιμότητα και αδυναμία προσαρμογής στις εκάστοτε ανάγκες της κάθε εποχής.

ε) μιλά για το αν η αξιολόγηση θα πρέπει να συνδεθεί με την βελτίωση διαδικασιών επιλογής των στελεχών της εκπ/σης.

Αφού και οι ίδιοι βλέπουν και παραδέχονται ότι τα στελέχη αξιολογούνται με βάση την κομματική τους τοποθέτηση , τι είδους βελτίωση θα παραχθεί από μια αξιολόγηση (!!!) των κομματικών διαδικασιών ;

στ – ζ) εδώ έχουμε να κάνουμε με κομματικά εκπ/κά στελέχη που θα αξιολογούν δασκάλους και θα καθορίζουν την απόλυτη σύνδεση μισθού – κομματικής ταύτισης και υποταγής.

Στρατιές δασκάλων θα σκύβουν το κεφάλι στις αποφάσεις υπουργείων – κυβερνήσεων προκειμένου να πάρουν 30 ευρώ αύξηση…

η) ξαναγυρνάμε πάλι στα ίδια (3η ερώτηση , γ ) . Επιμόρφωση και επιστημονική υποστήριξη είναι αναγκαία προυπόθεση για να κάνει ο εκπ/κός την δουλειά του.

Ρωτά τα αυτονόητα , που θα έπρεπε να εφαρμόζονται και όχι να γίνονται προαπαιτούμενα για κομματικές – οικονομικές – διακρατικές συναλλαγές.

θ) ποιο ανοιχτό το σχολείο στην κοινωνία δεν υπήρξε ποτέ. Και οι εκπ/κοί και οι μαθητές αποτελούν αδιάσπαστο τμήμα της κοινωνίας.

Εκτός και αν με τον όρο ”άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία” εννοούν την είσοδο επιχειρηματικών ομίλων ,που με την είσοδό τους στα προγράμματα σπουδών , με την χρηματοδότηση σχολείων ή μαθημάτων , σκοπεύουν αν δημιουργήσουν δεξαμενές ημί-ειδικευμένων σκλάβων εργατών.ΚΑΘΕΤΑ ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ.

Ερώτηση 4η :

Ποιοι φορείς θα συμμετάσχουν λοιπόν στην αξιολόγηση ( εδώ έχουμε επαναφορά της δεύτερης ερώτησης , διατυπωμένης διαφορετικά )

Τα α,β,γ,δ,ε είναι όλα τους στελέχη κομματικά διορισμένα και ως εκ τούτου ακατάλληλα να αξιολογήσουν αμερόληπτα τους εκπ/κούς.

στ ) Ο σύλλογος διδασκόντων δεν είναι από την φύση του αυτό αξιολογικό όργανο (ερώτηση 2η,γ).

ζ) ο υποδιευθυντής του σχολείου φαντάζει γελοίο να του ζητήσουμε να αξιολογήσει δομές , εκπ/κούς , σχολικές μονάδες , στελέχη εκπ/σης , βιβλία και όλα τα συναφή …

η) ο εκπ/κός από την φύση του και τις ανθρώπινες αδυναμίες του θα ήταν παράλογο να του ζητηθεί να αυτό αξιολογηθεί και πολύ περισσότερο να συνδέσει την αυτό αξιολόγηση του με την μισθολογική του εξέλιξη… θα ήταν γελοίο και κοροιδία.

Και φτάνουμε στο

θ) που είναι και η τελική απόφαση και επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου για το θέμα της αξιολόγησης : ΜΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ . . . 

Ερώτηση 5η :

Εδώ καθορίζονται επακριβώς (δεν πρόκειται για ερώτηση , αλλά για κατευθείαν φανέρωση των τριών φάσεων της αξιολόγησης!

α) θα υπάρξει λοιπόν προ – αξιολογική φάση , κατά την οποίαν θα υπάρχει ενημέρωση και κοινός (ποιος με ποιον; ) προγραμματισμός τομέων , διαδικασιών (τότε θα οριστούν οι διαδικασίες ή μήπως θα έρθουν με μορφή υπουργικής απόφασης; )και κριτηρίων (τότε θα τεθούν τα κριτήρια ή μήπως πάλι με υπουργικές αποφάσεις ; ) με βάση τα κοινωνικο-εκπαιδευτικά δεδομένα της σχολικής μονάδας!

Ποιος θα καθορίσει τα κοινωνικά και εκπ/κά δεδομένα του σχολείου μιας περιοχής ;

Μήπως θα γίνει με καθαρά γεωγραφικά κριτήρια , όπως π.χ. η επιδότηση που δίνεται για το πετρέλαιο θέρμανσης;

β) Κάποιος ή κάποιοι θα παρακολουθούν την εκπ/κή διαδικασία.

Μήπως εννοεί το υπουργείο ότι θα έρθουν μια φορά οι αξιολογητές να παρακολουθήσουν το μάθημα και αυτό θα το ονομάσουν αξιολόγηση εκπ/κού έργου; δεν θα μείνουν τουλάχιστον για ένα τρίμηνο ή τετράμηνο για να παρακολουθήσουν την εκπ/κή διαδικασία μέσα στην τάξη και να δουν το τελικό μορφωτικό και παιδαγωγικό αποτέλεσμα;;;

γ) Ανατροφοδότηση και υποστήριξη … ξέρω ακριβώς τι σημαίνουν … αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω είναι τι εννοεί το υπουργείο και με ποιον τρόπο.

Αυτοί που έχουν ήδη αξιολογηθεί θα αναλάβουν να αξιολογούν άλλους (ανατροφοδότηση) ; και τι σημαίνει υποστήριξη (καταβολή δεδουλευμένων στους αξιολογητές) ;

Ερώτηση 6η :

Και εδώ πάλι δεν υπάρχει ερώτηση , αλλά αποκάλυψη του ποιος θα πραγματοποιήσει την αξιολόγηση!

Μια ανεξάρτητη αρχή , διορισμένη από το κράτος . . . ! ! !

Για να αξιολογηθούν όλοι οι εκπ/κοί της χώρας , όλες οι σχολικές μονάδες και τα κτήρια , για να εξεταστούν τα κοινωνικό – εκπαιδευτικά δεδομένα της περιοχής , για να αξιολογηθούν οι δομές , οι υπηρεσίες , οι υποδομές , οι χρηματοδότηση, τα προγράμματα σπουδών , τα βιβλία , η επιμόρφωση κ.λ.π θα χρειαστεί ένα σώμα τουλάχιστον 50.000 αξιολογητών – επιθεωρητών , που θα δουλεύουν εντατικά για πολλά χρόνια , μέχρι να φτάσουν στο σημείο να ξεκινήσουν το έργο τους , που δεν είναι άλλο από το να εντοπίσουν ποιοι εκπ/κοί είναι καλοί και ποιοι όχι .

Αυτό τον ρόλο (του αξιολογητή) μπορούν να τον παίξουν , φαντάζομαι , οι μεταπτυχιακοί φοιτητές των παν/μίων , υπό την καθοδήγηση παν/κών δασκάλων , κάτω από την ομπρέλα μιας ανεξάρτητης αρχής.

Αν είναι να μου φέρουν μεταπτυχιακούς φοιτητές , ως αξιολογητές , αυτό δεν θα το δεχτεί ούτε η αξιοπρέπεια , ούτε η επιστημονική μου κατάρτιση (είμαι κάτοχος διδακτορικού , απόφοιτος σχολής δημόσιας διοίκησης και μπαίνω στην τάξη τα 25 από τα 27 χρόνια που είμαι εκπαιδευτικός).

Όλα αυτά , τα σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών γίνονται … για να γίνουν και όχι για να βελτιωθεί η εκπαίδευση.

Σκοπός της πρόχειρης διαδικασίας , που έχει ήδη επιλεγεί και αποφασιστεί , είναι η απόλυση περισσοτέρων των 30.000 εκπαιδευτικών , η συρρίκνωση των σχολικών μονάδων , η αύξηση των μαθητών στα τμήματα (πάνω από 35) και τέλος το ότι πρέπει να φανεί ότι οι διαρθρωτικές αλλαγές , που επιβάλλουν οι δανειστές της χώρας καθώς και η μείωση των δαπανών της δημόσιας διοίκησης , πραγματοποιούνται έστω στα χαρτιά και πρόχειρα.

Σας καλώ να ΜΗΝ συμπληρώσετε το ερωτηματολόγιο με τις ΠΡΟΑΠΟΦΑΣΙΣΜΕΝΕΣ διαδικασίες και αποτελέσματα , αλλά να γράψετε στις παρατηρήσεις (που έχει στο τέλος του ερωτηματολογίου) τις ενστάσεις σας και να δείξετε ότι έχετε καταλάβει το σχέδιο που έχει η εξουσία για το μέλλον των παιδιών μας και για το μέλλον των εκπαιδευτικών.

(έστειλα αυτό το κείμενο στο χώρο του ερωτηματολογίου που αναφέρει ”άλλες παρατηρήσεις-σχόλια”  ΧΩΡΙΣ να απαντήσω σε ΚΑΜΙΑ ερώτηση.)

Υ.Γ.1) Το Σύνταγμα του Ελληνικού κράτους θεωρεί τους εκπαιδευτικούς , πρώτης και δεύτερης βαθμίδας εκπ/σης ως ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ τάξη και ΌΧΙ ως λειτουργούς . . .

Υ.Γ.2) Οι συστημικές εφημερίδες αποκαλούν τους εκπαιδευτικούς ως ”αξιολογητές μαθητών” (κοιτάξτε εδώ) και η πολιτεία διατηρεί τους μισθούς των περισσοτέρων δημοσίων υπαλλήλων στην προγενέστερη κατάσταση ενώ για τους εκπ/κούς επεφύλαξε στυγνές μειώσεις μισθών (κοιτάξτε εδώ).

Υ.Γ. 3) Αυτοί που άφησαν την περσινή χρονιά τους μαθητές χωρίς βιβλία τολμούν να μιλούν για μακροχρόνιους και πολύπλοκους σχεδιασμούς που αφορούν το μέλλον ΌΛΩΝ.-

 

 

Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s